Pečená zelenina s česnekovou zálivkou

Ve chvíli, kdy začínají vystrkovat růžky první chladné dny, je to moje nejoblíbenější jídlo. Je lehké a syté zároveň, nabité pozitivní energií, která dokáže zahřát na těle i na duši!

Příjemné je na něm i to, že se může dělat v různých variantách – podle toho, na co máte zrovna chuť (nebo co máte zrovna v lednici). A podzim svou nabídkou zeleniny rozhodně nešetří.

CO CHUTNÁ NA PEKÁČI NEJVÍC MNĚ:

1. Dýně. Tahle oranžová kráska je už několik let stálicí podzimu – asi nenajdete kuchařku s podzimní tematikou, kde by se neobjevil alespoň jeden dýňový recept. Já ji mám ale nejradši právě pečenou! Stačí ji nakrájet na tenčí půlměsíce (se „slupkou“, ale bez vnitřní dužiny a semínek, které lze použít třeba na vývar).

2. Kořenová zelenina. Tam nemůže chybět mrkev, snad vůbec nejoblíbenější zelenina mého syna. Aby ne, když pečením tak krásně zesládne… Překvapivě skvělou, nasládlou chuť mají v této úpravě ale i kolečka petržele nebo pastináku! A já osobně mám ráda i pečený celer. Stačí v menším množství pro zpestření (a pro ten báječný pocit totálního zdraví!). Vyzkoušet můžete i červenou řepu…

3. Cibule. Přidávám ji nakrájenou na osminkové půlměsíčky nebo čtvrtky (podle velikosti). Pěkně se umí vyjímat ve své červené variantě.

4. Batáty! Tyhle tropické brambory jsou sice vybočením z mého předsevzetí konzumovat převážně potraviny sezónní a místní, ale nemůžu si pomoct. Batáty prostě miluji a pečenou zeleninu si bez nich už neumím představit.

5. Brambory. Jejich plátky přidávám, pokud má být výsledek ještě sytější.

… nebo cokoli dalšího, co se jen trochu tváří, že by mohlo pečené uspět. Ve směsi na fotce můžete například vidět růžičky květáku a taky pórek (doporučuji ho nakrájet spíš na kolečka nebo kratší „špalíky“). Tip: směs hezky barevně oživí zelené fazolky.

pecena_zelenina2

POSTUP

Na pekáč dáme nakrájenou zeleninu. Způsob krájení volte podle potřeby – menší kousky mají tu výhodu, že se rychleji pečou, větší se zase na talíři lépe vyjímají. Celá směs se zakape kvalitním olejem (já používám panenský olivový nebo slunečnicový určený na pečení), osolí a okoření bylinkami podle chuti. Vynechat můžete zatím česnek, ten totiž bude v zálivce. A šup s tím do trouby! Peče se cca 40-60 minut na 200 °C. Tip: Aby byla směs tak akorát propečená i šťavnatá, je první polovinu času lepší pekáč zakrýt alobalem.

Zálivka – bez ní to nejde. Příprava je maximálně jednoduchá. Zakysaná smetana (na větší pekáč zeleniny jí spořádáme i dva kelímky) se smíchá s česnekem utřeným se solí, lze přikápnout i trochu (olivového) oleje.

A může se servírovat! S krajícem chleba nebo jen tak…

Pečená zelenina

Na fotce je náš sobotní oběd a měli jsme už docela hlad, takže jsme zvolili variantu menších kousků.

Dobrou chuť!

 

publikováno: 13.10.2014